Att återskapa ett ansikte

3D-mässan bjuder på många intressanta föredrag och en av föredragshållarna är Oscar Nilsson, en för många levande legend inom konsten att återskapa ansikten.

Oscar, hur fick du idén om att börja arbeta inom detta område?

-”Jag gick på olika konstskolor under 4 år totalt och siktade in mig på att bli grafisk designer. Jag ville gå på konstfack, men jag kom inte in på utbildningen, så jag bestämde mig för att byta spår och istället börja plugga arkeologi, som var mitt andra största intresse.”

OD-nilsson”När jag var färdigutexaminerad från Stockholms universitet, hade jag som hobby att bygga små figurer. En dag skickade jag in en intresseanmälan om att få levandegöra och lyfta fram individerna på en av Armémuseums utställningar. Det var 1995 och det var ungefär då som olika museer började berätta historia genom mikroperspektiv, från en individs levnadsöde, allt för att få besökare mer engagerade”

”Fem år senare fick jag min första förfrågan om att återskapa ett utseende utifrån ett skelett. Jag hade läst om detta tidigare och var själv lite nyfiken, så därför gick jag en kort utbildning i England för att lära mig tekniken.”

”Ansikten har varit min röda tråd ända sedan jag som barn började ritade.

Mitt sätt att arbeta var och är en kombination av den gamla italienska skolan där man skulpterar för att gestalta verkligheten, arkeologi och numera 3D. Det har visat sig vara en bra nisch.” 

Hur går arbetet till?

”Idag arbetar jag med ansiktsrekonstruktioner från kranier ca 90 %, resterande 10 % är porträttuppdrag och fri skulptering.

Det går egentligen att jobba direkt utifrån skeletten, men jag föredrar en kopia för att kunna säkerställa att originalet inte går sönder.

Det går att skapa en kopia på flera olika sätt, men jag har kommit fram till att det enklaste sättet är att skanna av originalet och eftersom att jag vill ha en exakt replika, så finns det bara ett sätt att göra det på, nämligen 3D. Det går naturligtvis att göra en avgjutning, men det är mycket svårt p g a skeletts skörhet”

”Numera finns möjligheten att med hjälp av 3D-teknik och kärn-DNA komma väldigt nära en persons utseende, d v s vi vet med bestämdhet om personen hade fräknar, ljus eller mörk hud och även dess hår- och ögonfärg. Det är en ruskigt dyr metod, som kostar 100.000-tals kronor”

”För närvarande arbetar jag med att återskapa en riktig viking.
Tidigare har vi bara kunnat gissa oss till hur en viking såg ut och oftast har de då porträtterats som rödblonda och blåögda.

Det finns ett projekt som heter Atlas, där dna från forntida fynd hittade i Norden undersöks, vilket är bra då det här med att gissa sig till personers utseende, har varit väldigt kontroversiellt när man individualiserar historia, ex beskriver en stenåldersmänniska och dess utseende.”

Ja, vem vill se ut som en stenåldersmänniska?!

Kan du berätta mer om betydelsen av att veta exakt hur någon faktiskt såg ut?

-”Genom att kunna återskapa ett utseende hjälper det människor att kunna identifiera sig med en person och kanske t o m kunna se om den påminner om någon man känner o s v och redan där har ett intresse väckts och som går att bygga vidare på.
Resultatet blir en perfekt ingång på historien och vi får fler att förstå viket otroligt ämne historia faktiskt är.

Birkaflickan på historiska museet, är ett bevis för den effekten, då barn direkt identifierar sig med henne och hennes liv på Birka.”

Har du upptäckt något mer spännande under dina arbeten med kranier?

-”Jo, jag har påträffat skallar med slipade tänder. Det är som rännor i emaljen- en tolkning kan vara att det rör sig om vikingar som rört på sig, för de dyker upp på flera olika håll. Vikingar med parallella skåror i tänderna har sitt epicentrum på Gotland och det finns även många sådana fynd runt Kalmar och Skåne samt utmed den Engelska sydkusten.

Det är oerhört spännande och det skulle vara roligt att kunna DNA-testa dessa, för att se om de i vissa fall kanske är släkt eller om att dessa personer har haft en särskild position i samhället ”

Vad ska du berätta om under ditt föredrag?

-”Mina föredrag är till stor del baserade på bilder, så jag kommer att visa min teknik och alla tillverknings- och skapande stadier, som jag tror kan vara intressanta att titta på.”

Finns det ytterligare användningsområden där denna teknik används?

-”3D-tekniken kan användas även av polisen, när de har svårt med att kunna identifiera hur ett brottsoffer sett ut. Efter en rekonstruktion brukar 70-80% av ouppklarade fall kunna lösas.”

Hur går det till vid uppbyggandet av ett ansikte?

-”Som jag ser på mitt jobb, så är det en blandning mellan väldigt avancerad modern skanningsteknik och den klassiska konstformens realism och naturalism.

Skallarna skannas och 3D-printas i vinylplast.

Vävnadsdjupspeggarnas avstånd baseras utefter kön, ålder och etnicitet samt vikt. Vi är välnärda nu, men det var de inte då, vilket påverkat deras utseenden och djupet på peggarna. Därefter bygger jag upp detaljerna i lera och för att få det levande uttrycket gjuter jag i silikon.”

Du är lokal här i Tumba, eller hur?

-Ja, jag har min ateljé här. Många blir lite skraja när de ser allt som finns i den, men själv är jag lite hemmablind.”

SVEAT logotypBranschföreningen SVEAT är initiativtagare till 3D-mässan, vilken utgör en viktig del av deras arbete med att bidra till en kraftfull utveckling inom additiv tillverkning och 3D- printing, i Sverige.

Läs mer om våra utställare HÄR

3D-tekniker en YH-utbildning

Ut­veck­ling­en inom ad­di­tiv tek­nik går fort, både på ma­te­ri­al- och pro­ces­si­dan. Här behövs kun­ni­ga 3D-tek­ni­ker som kan lig­ga i frontlinjen. Läs mer om YH-utbildningen 3D-tekniker på Xenter Botkyrka